Opowiedz mi swoją historię :-)

Storytelling opiera się zbudowaniu takiej narracji, którą kupi od nas każdy!

Na temat storytellingu napisano już tomy. To temat rzeka i myślę, że warto się nad nim pochylić będąc handlowcem. Indianie Hopi mawiali, że ten, kto opowie świat, ten nim rządzi.
Można by to śmiało sparafrazować – ten, kto opowie swoją firmę, ten rządzi rynkiem.
Możemy spotkać wiele przykładów takich opowieści. Na jeden z nich natknąłem się, czytając książkę Eryka Mistewicza pt. Marketing Narracyjny. Autor opowiada, że swego czasu, gdy otwierało się pudełko Ptasiego Mleczka, można było przeczytać piękną historię Karola Wedla.

Przedstawimy Wam zatem elementy dobrej opowieści na przykładzie wedlowskiego ”Ptasiego Mleczka”.

Kiedy w 1851 roku Karol Wedel otworzył w Warszawie swą pierwszą cukiernię, od razu było wiadomo, że tak wyborne czekoladki tylko on jeden robić potrafi.
Wkrótce stały się synonimem najwyższej jakości, budząc zazdrość konkurentów, którzy nieudolnie próbowali je podrabiać.
Także jego wnuk Jan pragnął tworzyć unikatowe łakocie, które zachwycałyby klientów. Najlepsi fachowcy w ścisłej tajemnicy testowali nowe smaki i receptury.
Tak powstała maleńka kostka, która pod kruchą czekoladą kryła niebiańsko lekkie i puszyste wnętrze. ”Cóż za niezrównany smakołyk” – wykrzyknął Jan Wedel, kiedy spróbował rozpływającego się w ustach specjału. ”To prawdziwy skarb! Teraz już naszym klientom do szczęścia nie zabraknie już nawet Ptasiego Mleczka…”

Gdy rozbijemy tą historię na „części pierwsze” łatwo zauważymy, jakie elementy dobra historia powinna w sobie zawierać:

Rdzeń historii. Czyli sam środek przekazu – o czym będzie moją historia? Ktoś kiedyś powiedział, że jeśli nie umiesz w ciągu kilkunastu sekund powiedzieć o czym jest Twoja firma lub produkt – to jest on niepotrzebny. O czym jest więc Twoja firma? O czym jest to historia?
Bohater. najpierw Karol, potem Jan. Historia musi mieć bohatera, z którym słuchacz będzie się mógł emocjonalnie związać, utożsamiać.
Wróg. Czym byłby bohater bez wroga? W powyższej historii to ci, którzy „nieudolnie próbowali je podrabiać”.
Konflikt. Bohater musi zwyciężyć wroga. Inaczej historia nie będzie miała sensu.

Jestem zakochany w Ptasim Mleczku. Historia tylko utwierdziła mnie w moim wyborze 🙂

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: